Du kanske är en person som vill bygga ett varumärke online, men du vet inte riktigt var du ska börja. Det finns många saker du bör ha i åtanke, och så länge du följer de principerna så bör det gå bra. Denna artikel syftar till att introducera dig till de viktigaste koncepten inom att bygga varumärken online, och förbereda dig.
Värden och målgrupp
Du måste börja med att ställa dig frågorna: Vilka är vi? Och vem vänder vi oss till? Alla bra varumärken har en tydlig värdegrund samt en väldigt tydlig målgrupp. Vad är det just ni står för? Vad för problem löser ni? Vad gör er unika? Det här är frågor som ni måste besvara innan ni ens börjar tänka på sociala medier och markandsföring.
Tydliga exempel på olika värden och målgrupper kan man se inom casinobranschen. Svenska casinon som du kan se på sveacasino har alla skapat unika identiteter som alla riktar sig mot olika målgrupper, och deras värderingar kan även skilja sig åt. Detta för att helt enkelt rikta in sig mot olika typer av personer och spelare. Men om man väljer att börja spela bör man alltid spela ansvarsfullt och måttligt, oavsett vilket casino man spelar på och oavsett hur deras varumärke ser ut.
Digital identitet
Er digitala identitet är helt enkelt en sammanfattning av allt ni publicerar online, och det styr hur ni uppfattas av andra online. Det inkluderar er webbplats, sociala medier, annonser, blogginlägg, videor, kundrecensioner och till och med hur medarbetare interagerar på sina egna profiler. En konsekvent digital identitet gör att ni känns igen oavsett plattform.
Er tonalitet är oerhört viktig. Språket ni använder måste spegla era värderingar som ni etablerade för att det ska kännas naturligt för er målgrupp. En advokatbyrå t.ex. bör vara formell och förmedla trygghet och professionalism, medan en ungdomlig och energisk startup inom spelbranschen kan tjäna på att vara mer informell och humoristisk. Det handlar om att skräddarsy ditt varumärkes identitet efter den luckan du vill fylla i branschen du kommer att verka i. Så etablera en ton, och håll dig till den.
Bygg förtroende med innehåll
Det går dock inte att endast kommunicera med en konsekvent ton, det krävs även innehåll. Innehållet är själva bränslet som driver ditt varumärke framåt i den digitala världen. Innehållet som ni skapar är ett viktigt verktyg för att etablera er som en pålitlig aktör.
Det handlar inte enbart om att sälja. Det handlar om att bidra med värde. Att utbilda, inspirera och underhålla. Oavsett om det är ett blogginlägg, en video eller en story på Instagram, så är målet att skapa innehåll som ger publiken något tillbaka. När ni lyckas med det, bygger ni förtroende. Och förtroende är kärnan i ett starkt varumärke.
Ni måste även se till att vara transparenta och autentiska, något som är ännu mer vitalt i Sverige än vad det är i andra länder, eftersom att som köpare är svenskar väldigt måna om ärlighet och integritet. Många konsumenter kan se igenom fasader, så försök inte att mörka negativa aspekter av ditt varumärke, var öppen om det, gör det till en styrka.
Närvaro i digitala kanaler
Alla behöver inte synas överallt. En vanlig fälla många går i är att försöka finnas på varje social plattform, vilket ofta leder till utbrändhet och inkonsekvent kommunikation. Det är mer effektivt att fokusera på plattformar där din målgrupp befinner sig. Ifall du riktar dig mot främst folk i åldersspannet 40-60 så kanske du inte behöver lägga fokus på TikTok, och vice versa för en yngre målgrupp.
Det finns många olika digitala kanaler, så se till att helt enkelt lägga fokus på den som är mest relevant för ditt varumärke och din verksamhet. Svara på frågor, var öppen och skapa en relation till dina kunder. Det kommer också att öka din kännedom om din marknad.
Bygg relationer, inte endast räckvidd
Det är lätt att bli besatt av följarsiffror, visningar och klick. Men räckvidd betyder lite om det inte leder till relationer. Ett starkt varumärke bygger på engagemang – att människor bryr sig om vad ni gör, pratar om er, och återkommer. Du kan få massor av virala videor, men de gör lite nytta ifall det inte bygger ditt varumärke.
Det allra viktigaste är att ha en dialog. Bjud in till samtal, visa att ni lyssnar samt att ni bryr er. För att skapa lojalitet är det avgörande.
Mät, analysera och anpassa
För att lyckas långsiktigt med ett varumärke online behöver ni förstå vad som fungerar, och vad som inte gör det. Mät allt ni gör, alla kampanjer, inlägg och marknadsföring. Nästa steg är att analysera alla era resultat, för att sedan anpassa er approach för att se vad som fungerar bäst.
Kom dock ihåg att kolla på rätt siffror. Det handlar inte bara om att få så många visningar som möjligt, poängen är att det ni skapar ska väcka beteenden i era potentiella kunder. Driver ert innehåll människor till att vilja lära sig mer om ert varumärke, och kanske till och med köpa? Lägger de varor i varukorgen? I vilken del av köpcykeln förlorar ni flest kunder? Är det efter att folk har lagt varor i varukorgen kanske det beror på fraktkostnader som folk väljer att inte handla. Försök att alltid hitta var skon klämmer.